Főbb szokások, hagyományok

Ádám és Éva napja/Badnji Dan 

Minden keresztény nép kulturális eseményeinek egyik legjelentősebb eleme a karácsony ünnepköre. Természetesen így volt ez a tököli rácok esetében is. Mindenekelőtt érdemes megjegyezni, hogy Ádám és Éva napja a katolikus egyházban nem kötelező ünnep, misét sem mondanak ezen a napon, és az egyház szigorú böjtöt sem ír elő. Ennek ellenére minden év december 24-én - amely nap rác elnevezése:  Badnji Dan.

Az ünnepi készülődésének ugyanakkor egészen az 1950-es évekig elmaradhatatlan részét képezte az a szokás, miszerint e jeles napon a ház gazdája szalmát vitt be a házba, amellyel aztán felszórta a padlót, majd a konyhaasztal alá szórt szalmára ráhelyezte az ekevasat (lemeš). [A padlóra szórt szalmát egészen a következő év januárjának hatodik napjáig, azaz Vízkereszt (Tri Kralja) ünnepéig tartották a házban.] A gazda ezt követően bement az istállóba és szentelt vízzel a négy égtáj felé fordulva megszentelte az épület belsejét. Az asszonyok a konyhaasztal terítője alá egy kevés szalmát vagy szénát tettek, majd egy ünnepi tálba kukoricát, búzát, diót, fokhagymát, vöröshagymát, tojást, almát, egy pohár mézet, valamint egy szál gyertyát helyeztek. E tál mellé helyezték a Luca napján - kis edénybe - elvetett búzát. A család eladósorban levő leánya ezen a napon jelképesen összesöpörte a szoba padlóját, majd a kis szemetes-lapátkát fogva kiállt az udvarra, hogy meghallja, merről ugatnak a kutyák, mert a hiedelem szerint abból az irányból fog érkezni leendő párja. Ezen ünnepi készülődés elmaradhatatlan részét képezte a rác nyelven folyó - a falu házait napközben végiglátogató - betlehemezés. Megjegyzendő, hogy a betlehemezésben résztvevők az éjféli misén is kötelezően megjelentek. A betlehemezők az alábbi szövegű, szájhagyomány útján öröklődött éneket adták/adják elő az őket beengedő családok házában.

Pisma Betlemska

Karének: Kad Marija pričista Divica Sinka rodila,

u jaslica postavila njega, jest govorila:

spavaj moje blago, spavaj sunce žarko,

tako mu piva, Marija Diva.

Glorija, Glorija, ineksencis Dei,

čujete li čobani glas anđelski nad vami meni se čini,

da po pustinji idu Anđeli, vrlo veseli, pivajuć, pivajuć.

Kako lipo pivaju, lipo razgovaraju, da je Marija Sinka rodila u Betlemu,

zove nas k njemu, u društvo, u društvo.

Dosadi nam ležati, već ne mogu spavati, evo nesloge, zebu nas noge,

a vi spavajte, niti vidite Anđele, Anđele.

Szólóének: Ustani te braćo gori, kod Betlema tamo su Anđeli,

lipo svi pivaju Glorija, Glorija.

O! Ti lipo dite ležiš kod marvice,

na goloj slamici, to se ne pristoji, Božije dite, Božije dite.

Karének: Na salašu kod Betlema, tamo trave dosta ima,

tamo ovce tirajmo, oko vatre sidajmo.

Ti Bartule vatru loži, i na ovce dobro pazi.

Da se možmo zgrijati, i taranu skuvati.

Mišo uzmo tvrdi bubanj, svira i udara.

Na štapicu svoja slova udara vojnika.

Isus Kralj se rodi, čuvaju ga pastiri,

Josip se veseli, Josip se veseli.

Bar ustante, donesite ditetu kaščicu s medom,

mliko njem kuvajte, i ditetu malom dajte,

Dragom, Blagom Kralju, Dragom, Blagom Kralju.

Potrčite, podskočite, mi smo betlehemci,

jer se rodi Sin Marija i Kralj zemaljski.

Mi smo došli govoriti, i njemu se pokloniti,

o pridrago dite, o pridrago dite.

Sreću zdravlje mir Božiju mi vam želimo

gazdarici, i gazdo, vam, vašim mladićam.

Ako nam uskratite, Isusa izgubite,

to vam kažemo, i ne lažemo.

Nek vam Bog da sreću i blagoslov ove godine!

Ovo mlado lito nek vam bude srećno duši i tilu, u svem ugodnu

duši i tilu, u svem ugodnu.

Amen.

Egy másik változat szerint - az előzőeken túlmenően - a következőkkel fejeződik be a betlehemes ének:

Ditešce nam se rodilo, u jasle se položilo. Isuse mili, Bože moj, srce ti dajem, da sam Tvoj!


Szenteste/Badnje Veče - Karácsony/Božić

A család közösen fogyasztotta el az ünnepi, böjtös vacsorát, amely legtöbbször halételekből (halászlé, rác ponty), vagy rántás nélkül elkészített bablevesből és mákos gubából állt. Fontos megemlíteni, hogy a ház asszonyai jellegzetes karácsonyi kalácsot (csurek) készítettek, amely kalács köré tésztából különböző figurákat sütöttek (például hold, nap, csillagok, csirke). A régi hiedelem szerint ezen az estén nem volt szabad világosságot gyújtani a házban, amíg ezt a szomszéd meg nem tette, mert ellenkező esetben a következő évben bolhák megjelenésére kellett számítani a családtagok körében. Karácsonyfát - ahogy ezt már említettem - eredendően nem állítottak a tököli rácok, azonban ismert volt - a sváb néveredetű - kristkindla, amely almával, dióval feldíszített, mennyezetre akasztott fenyőkoszorút jelentett. A koszorú közepén egy galamb volt található, amely egy fonal segítségével a bejárati ajtóhoz volt erősítve, így annak kinyílásakor a galamb leereszkedett a helyiség közepébe. A vacsora után az említett ünnepi tálból a mézzel megkent almaszeleteket és diót a családtagok együtt fogyasztották el, hogy összetartozásuk a következő évben is erős legyen. Az elfogyasztott kalács morzsáit a háziasszony összegyűjtötte és beleszórta a már említett karácsonyi tálba, hogy az angyaloknak is jusson az ünnepi étekből. Ehhez hasonlóan az elfogyasztott hal szálkáit sem dobták ki a szemétbe, hanem összegyűjtötték és a ház udvarán szétszórták, hogy ott tavasszal az istenmorzsika(božije mrvoice) nevű virág kihajtson. A vacsorát követően szenténekek dúdolgatásával, és csendes beszélgetésekkel töltötték az időt, majd az egész család elment az éjfélkor megtartott szentmisére (po­noć­nica). Karácsony napjának közös családi ebédjén az égő gyertyát borral vagy egy kanál húslevessel oltották el, majd a családtagok nézték, kire száll a füst, mert azt tartották, hogy a következő évben a füst útjába kerülő személy fog meghalni. 

Természetesen karácsony minden napján a legünnepibb esemény a templomban zajló liturgikus eseményeken való részvétel volt, de emellett vígasságokra is sor került, így például karácsony második napján bált rendeztek a helyi kocsmákban. Aprószentek ünnepéhez kapcsolódóan napján zajlott az egyik jellegzetes tököli szokás, a sibáré (šibari). Ez a szokás hajdanán különböző formákban ugyan, de szinte az egész Kárpát-medencében megtalálható volt; lényege a bőség, a termékenység "elősegítése", "fokozása" volt, különös tekintettel a női nemre. Tökölön a szóban forgó napon fiúk, férfiak járták a házakat, köszöntve az ott lakókat. Ezt követően - jelképesen - nyírfavesszővel meglegyintették a ház nő lakóit, hogy ezzel is elejét vegyék a következő évi betegségeknek, vagy ahogyan akkor mondták: ne legyenek kelésesek. Szent János napjához kötődik a borszentelés hagyománya is, amelyet a szentmiséhez kapcsolódóan végzett el a pap. 

 Újév/Nova Godina

Karácsony elmúltával következett az újévhez kötődő eseménysor. A tököli rácok sokáig nemcsak az újévet köszöntötték, hanem az óév utolsó napját is: "Čestitam svr godine!"- amely mondat lényegében az év "csúcsára" (szó szerinti fordításban: "élére") utaló köszöntés volt. Az erre adandó válasz megegyezett a karácsony kapcsán már említettekkel. Szilveszter alkalmából a helyi kocsmában rendezett bálon zene, tánc, tombolán nyerhető malac, és egyéb vidámság gondoskodott a résztvevők jó hangulatáról. Újév napján sorra látogatták egymást a rokonok, ismerősök, szomszédok. Nagyon fontos volt, hogy az első köszöntő férfi legyen. Ha az első köszöntő nő volt, azt nagy szerencsétlenségnek tartották a házra, illetve a családra nézve. Az újévi ebéd alkalmával nem volt szabad csirkehúst fogyasztani, mert úgy hitték, hogy mivel a csirke hátrafele kapirgál, ez a család anyagi helyzetére nézve is nem előrelépést, hanem visszafejlődést fog jelenteni. Ezért sertéshúst ettek - mivel a sertés előrefele túr -; illetve emellett gyakran főztek lencsefőzeléket, hogy az új esztendőben sok pénze legyen a családnak. 

Húsvét/Uskrs 

Húsvét előtt negyven napig böjtöltek a családok, ehhez kapcsolódóan számos jellegzetes böjti étel készült, mint például a főként babból előállított étek, a papule. A húsvétot megelőző vasárnapon - virágvasárnap (Cvitna Nedilja)- a hívek kezdetben fűzfavesszőt (vrbica), majd a 19. század végétől mindinkább barkát vittek, illetve visznek a templomba, hogy azt a pap megszentelje. Ezt követően a megszentelt ágakat kihordták a temetőbe és ráhelyezték a szeretteik sírjára. A virágvasárnapi szentmisén minden évben az 1922 óta hivatalosan is működő templomi kórus rác nyelven, orgonakíséret nélkül elénekli Jézus szenvedésének történetét, azaz a Passiót. Nagypénteken délután rác nyelvű keresztutat tartottak, majd nagyszombaton az ünnep tetőpontját a falu nagyobb utcáin vonuló feltámadási körmenet jelentette. Természetesen húsvét vasárnapjának reggelén is fontos szerepet játszott az ünnepi szentmise, amelynek kezdete előtt ételmegáldást tartott a pap, mintegy feloldva a böjti időszakot. Húsvéthétfőn pedig - eltanulva a jellegzetesen magyar szokást - a falu rác legényei, férfiai csoportokban vonulva meglocsolták (polivači) a leányokat, asszonyokat, amiért cserébe piros tojást, ritkábban - a gazdagabb családoknál - pénzt kaptak. 

Egyéb vallási ünnepek, események 

A január hónap nagy eseménye a vízkereszt ünnepe (Tri Kralja) mellett a marhaszentelés (Svećenje Marve) hagyománya volt. Minden év január 17-én - Szent Antal napján - a szentmise után hintó, vagy lovas szán várta a papot és a két ministránst, akik három rác porta elé hajtattak. Ezen helyeken a pap imádságokkal kísérve megáldotta a hídon álló - feszülettel, két gyertyával díszített - asztalra a hívek részéről tálakban kihelyezett almát, sót és fokhagymát, majd a négy égtáj felé áldást osztott. Az áldás idejére a falu népe kitárta az istállók ajtaját. A megszentelt élelmiszereket a gazdák a háziállatok eledelébe keverték, illetve saját maguk és családtagjaik is fogyasztottak belőle, hogy elkerüljék a betegségeket. Néhány adatközlő visszaemlékezése szerint a lovaknak az egyes porták között futva kellett haladniuk. 

Gyertyaszentelő Boldogasszony napján (Marindan) - február 2-án - az ünnepi szentmise keretében a pap megszentelte a hívők által elébe helyezett gyertyákat, amelyeket ezt követően otthon a gazdák meggyújtottak és füstjével keresztet rajzoltak az istálló belsejében, hogy a jószágokat elkerüljék betegségek. A megszentelt, égő gyertyával a családfő megpörzsölte a háziak egy-egy hajszálát is, hogy az év során ne legyen fejfájás a családban. 

Az előbbiekben említett három kiemelkedő vallási ünnep mellett nagyon fontos szerepet játszott a szeptember 8-ához, Kisboldogasszony napjához (Mala Gospojina, bučurakötődő, rendszerint három napon át, híres mulatozásokkal megtartott "nagybúcsú". Szintén kiemelkedő jelentőségű volt a július 26-án megünnepelt Anna-napi búcsú (mala bučura), az Úrnapi (Bra­šanče) - körmenettel egybekötött - szentmise, a Szent Márk napi búzaszentelés, illetve hagyományosan rác liturgikus eseményeknek számítottak az advent időszakában megtartott hajnali misék (zornice, roráté).

A búcsújárási szokásokkal kapcsolatosan meg kívánjuk jegyezni, hogy elsősorban Ercsi szolgált búcsújáró helyként a tököli rácok számára, ahova Nagyboldogaszony ünnepén (augusztus 15.) Lórév, Ráckeresztúr, Adony, illetve Érd délszláv származású lakói is elzarándokoltak, ahogyan erre például egy 1747-es egyházi forrásra utaló kútfő, illetve az adatközlők visszaemlékezései is utalnak. A források egyébként megemlítik, hogy Bulaics Márk bosnyák ferences plébános egy bizonyos Radonovics Péter által gyűjtést szervezett, amelynek révén a tököli rácok pénzbeli támogatással is segítették az ercsi templom megépítését.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el